In een warm bad terechtgekomen

Lachende vrouw staand

Het verhaal van Thanee

Wat doet een afdeling Leren en ontwikkelen? Waar houdt BI zich mee bezig? Iedere maand nemen we een kijkje achter de schermen. Thanee Kruse Koster doet de aftrap.

Thanee, vertel eens; wat doet jouw afdeling?

‘Het team van L&O kijkt naar alle HR-thema’s die spelen. Daarbij zetten we de medewerker centraal: wat zijn zijn of haar behoeftes? In eerste instantie hebben wij hierin een adviserende rol. We maken ook de koppeling: welke leeractiviteit zou passen bij die wensen? Soms volstaat een e-learning, soms creëren we een volledige leerlijn met meerdere leermogelijkheden. Dan wordt de e-learning aangevuld door een kennissessie en een fysieke training. De inhoud voor deze leeractiviteiten halen we altijd uit de input van werkgroepen. Hierbij overleggen de ontwikkelaars met onze collega’s uit de praktijk om zo samen leerdoelen op te stellen. Onze praktijkcollega’s geven zelf ook les.’ 

Klinkt leuk. Kijk je alleen naar de behoefte van de medewerker?

‘Nee, we willen ook de organisatie naar een hoger niveau brengen. Het is én én. Naast de trainingen waar ik het net over had, zijn we ook continu bezig met de onboarding van nieuwe medewerkers, en geven we overall advies wat betreft organisatievraagstukken die te maken hebben met leren en ontwikkelen.’

Nu hebben we een beeld van de afdeling, maar wat doe jij precies?

‘Ik ben verantwoordelijk voor de organisatie van de maandelijkse introductiedagen. Daarnaast ben ik medeverantwoordelijk voor ons Learning Management System (LMS). In deze online leeromgeving kunnen collega’s intern opleidingen volgen die op maat zijn gemaakt voor de organisatie. We zijn pas net ‘live’ en nu dus nog vooral druk met hoe we deze leeromgeving zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk kunnen maken. Het aanbod gaat de komende tijd toenemen. Zo kunnen medewerkers ook straks trainingen volgen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en algemene vaardigheden.’

Duidelijk. Waarom vinden we als organisatie die introductiedagen zo belangrijk?

‘Omdat we poortwachter zijn voor de Wlz moet iedereen weten wat we doen en waarom we het doen. We zijn geen commerciële organisatie maar hebben een groot maatschappelijk belang. Met onze insteek bereiden we collega’s dus zo goed mogelijk voor op het proces en de CIZ manier van werken.’

Wat is volgens jou de kracht van een goede onboarding?

‘Aandacht en tijd voor het werk maar vooral ook elkaar. Bij andere werkgevers valt het me op dat nieuwe medewerkers veelal alleen maar e-learnings aangeboden krijgen. Dat is natuurlijk een efficiënte manier van leren, maar je mist dan een belangrijk onderdeel; het meegeven en ervaren van de cultuur van de organisatie. Wij maken tijdens onze onboarding ook gebruik van e-learnings, maar alleen ondersteunend. Iemand overladen met informatie zonder interactie en ruimte om vragen te stellen met als doel dat de volgende dag gelijk gewerkt kan worden is gelukkig niet onze stijl. Wij vinden het mooi dat een heleboel mensen vanuit allerlei lagen uit de organisatie hun verhaal vertellen en hiermee de drempel verlagen om nog eens contact op te nemen. Vooral dat persoonlijke contact maakt dat we vaak van nieuwe collega’s terugkrijgen dat ze het gevoel hebben in een warm bad terecht te zijn komen en zich oprecht welkom voelen. Kijk, en dat is wél onze stijl.’