Ik kan nu meer gebruik maken van mijn kwaliteiten
Het verhaal van Anouk
Anouk is bij het CIZ begonnen als Beoordelaar en werkt inmiddels als Onderzoeker. Ze vertelt hoe ze bij het CIZ is terechtgekomen, wat het verschil is tussen de functies en wat ze zo leuk vindt aan haar werk.
Anouk, vertel! Hoe ben je bij het CIZ terechtgekomen?
‘Ik heb Sociaal Pedagogische Hulpverlening gestudeerd en werkte op een woongroep voor mensen met een verstandelijke beperking gecombineerd met een psychiatrische aandoening. Voor een woonlocatie met 24 uurs-zorg, heeft de cliënt een Wlz-indicatie nodig. Van dat hele proces van een indicatie krijgen, kreeg ik als begeleider weinig mee. Maar dat trok wel mijn belangstelling; van goh, hoe wordt de toegang bepaald? Wat komt er allemaal bij kijken? En zodoende heb ik eigenlijk de organisatie opgezocht en gesolliciteerd. Tweeëneenhalf jaar geleden ben ik gestart als Beoordelaar en inmiddels doorgegroeid naar de functie van Onderzoeker. Dat doe ik nu een half jaar met veel plezier.’
Wat leuk! En wat vind je leuk aan je werk?
‘Voorheen werkte ik in de directe zorgverlening en meer in teamverband. Daar neem je besluiten grotendeels samen. Werken bij het CIZ is meer solistisch; daarvoor moet je zelfstandig en besluitvaardig zijn. Het is belangrijk dat je achter je eigen onderzoek staat en dus ook een besluit durft te nemen. Dat vind ik eigenlijk een van de leukere dingen, dat je echt van je eigen kunnen uit moet gaan. Dat klinkt redelijk individueel, maar aan de andere kant heb je wel je team en kan je met je collega’s sparren. We hebben iedere ochtend een dagstart, we hebben maandelijks een casuïstiekbespreking en nemen de maatschappelijke ontwikkelingen door. Voor mij is het werken bij CIZ wel de uitdaging die ik zocht om meer gebruik te maken van mijn kwaliteiten.’
Dus je bent ondanks het zelfstandig werken wel onderdeel van een team. Hoe ziet dat eruit?
‘Mijn team bestaat momenteel uit vijftien collega’s, maar de grootte van je team verschilt eigenlijk per postcodegebied. Er zijn ook teams die met zeven of acht zijn. Hoe meer aanvragen er in een regio zijn, hoe groter je team is. Wij sparren als collega’s ook regelmatig onderling. Wij hebben eigenlijk de afspraak dat je eerst met een directe collega overlegt en daarna met bijvoorbeeld de medisch adviseur of teamcoach. We werken meestal vanuit huis en soms spreek je met collega’s af op kantoor. Op kantoor ontmoet je ook weer Onderzoekers en Beoordelaars uit andere teams. Ondanks dat je niet in hetzelfde team zit, doe je namelijk wel hetzelfde werk. Dat kan erg leuk zijn, want zo kun je ook met elkaar meedenken en nieuwe ervaringen of tips uitwisselen.’
En hoe ziet verder jouw werkweek eruit?
‘Ik werk vier dagen in de week. Als Beoordelaar werkte ik twee dagen voor telefonische onderzoeken en twee dagen voor triagediensten. Dat kan ook meer of minder zijn, maar dat is in grote lijnen de verdeling. Je draait met twee of drie collega’s per dag een triagedienst. Je kunt vanuit huis werken of je kunt afspreken met deze collega's op kantoor, wat ook gezellig is. Je doet bij de triagedienst veelal administratieve taken voor je team zoals de telefonie, planning en je kijkt of een nieuwe aanvraag volledig is, met name de (medische) aanvullende informatie. Als onderzoeker is iedere dag anders. Ik ga op huisbezoek voor de Wlz-zorg, voor de Wzd Artikel 21, ik heb telefonische onderzoeken of triage. De afwisseling maakt het erg leuk.’
Wat is nou voor jou het grootste verschil tussen Beoordelaar en Onderzoeker?
‘Als Beoordelaar kom je niet bij de mensen thuis of in zorginstellingen om je onderzoek te doen. Als Beoordelaar indiceer je grotendeels voor de oudere doelgroep met een somatische of psychogeriatrische aandoening. Indien er een huisbezoek nodig is, komt het dossier bij een Onderzoeker terecht. Soms zijn dit complexere dossiers, omdat je bijvoorbeeld op huisbezoek gaat bij jonge kinderen. Welke functie het beste bij je past, is ook afhankelijk van wat uitkomt met je privéleven en kwaliteiten. Misschien vind je het juist prettig om vanuit huis te werken, omdat je bijvoorbeeld geen rijbewijs hebt. Of ga je liever niet zo graag bij mensen over de vloer, omdat je dit te direct vindt. Als je het leuk vindt om overzicht te houden, te plannen, snel te schakelen tussen taken en je computervaardig bent, past het werk van de Beoordelaar goed bij je.’